Pedagogical Axes that Articulate the Service-Learning Projects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1940

Keywords:

Service-Learning, Educational Practice, School-Community, Relationship, Student Participation, Educational Innovation

Abstract

Service-learning, as a multidimensional, interdisciplinary subject of study, may be analyzed with different intentions. This article focuses on several educational dimensions which form the backbone of servicelearning projects. Based on diService-learning, as a multidimensional, interdisciplinary subject of study, may be analyzed with different intentions. This article focuses on several educational dimensions which form the backbone of servicelearning projects. Based on dissection of proposals made by recognized Latin American authors, it offers a panoramic view of each of its regularities: learning, service, participation, reflection, educational intentionality, etc., woven together by the projects. These regularities serve to identify the identity marks of these practices, as well as similarities and differences with other educational methods and other experiential practices.

Author Biography

Domingo Mayor Paredes, Universidad de Almería

Profesor Departamento de Educación

References

Blanchard, M. y Muzás, M. A. (2016). Los proyectos de aprendizaje. Un marco metodológico clave para la innovación. Madrid: Narcea.

Batlle, R. (2009). El servicio en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig (coord.). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico, pp. 71-90. Barcelona: Graó.

Batlle, R. (2010). Aprendizaje-servicio y entidades sociales. Aula de Innovación Educativa, 192, pp. 66-68.

Batlle, R. (2013). El aprendizaje-servicio en España: el contagio de una revolución pedagógica necesaria. Madrid. PPC.

Carbonell, J. (2014). Pedagogías del S. XXI. Alternativas para la innovación educativa. Barcelona: Octaedro.

Deeley, S. (2016). El Aprendizaje-Servicio en la educación superior. Teoría, práctica y perspectiva crítica. Madrid: Narcea.

Delors, J. (coord.). (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana.

Dewey, J. (1924). Ensayos de educación. Madrid: La Lectura.

Dewey, J. (1985). Democracia y escuela. Barcelona: Eumo.

Díaz, F. (2003). Cognición situada y estrategias de aprendizaje significativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2), pp. 1-13.

Díaz, F. (2006). Enseñanza situada: vínculos entre la escuela y la vida. México: McGraw-Hill Interamericana.

Feito, R. (2011). Los retos de la participación escolar: elección, control y gestión de los centros educativos. Madrid: Morata.

Freire, P. (1983). La educación como práctica de la libertad. España: Siglo XXI.

Furco, A. (2003). El impacto educacional del aprendizaje-servicio. ¿Qué sabemos a partir de la investigación?. University of California-Berkeley. Recuperado de http://roserbatlle.files.wordpress.com/2009/02/resultats-investigacio-aps-furco-modo-de-compatibilidad.pdf

Llena, A., Parcerisa, A. y Úcar, X. (2009). 10 ideas claves. La acción comunitaria. Barcelona: Graó.

Manzano, V. (2012). La Universidad comprometida. Bilbao: Hegoa.

Martínez-Odría, A. (2008). Service-learning o aprendizaje-servicio. La apertura de la escuela a la comunidad local como propuesta de educación para la ciudadanía. Bordón, 59(4), pp. 627-640. Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/36482

Mayor, D. y Rodríguez, D. (2016). Aprendizaje-Servicio y práctica docente: una relación para el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 535-552. Recuperado de DOI: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.231401 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.231401

Montes, R., Tapia, M., y Yaber, L. (2011). Manual para docentes y estudiantes solidarios. Buenos Aires: CLAYSS. Recuperado de http://www.clayss.org.ar/04_publicaciones/Natura2013.pdf

Páez, M. y Puig, J. M. (2013). La reflexión en el aprendizaje-servicio. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 2(2), pp. 13-32. Recuperado de http://www.rinace.net/riejs/numeros/vol2-num2/art1.pdf

Pérez, A. I. (2012). Educarse en la era digital. Madrid. Morata.

Puig, J. M. y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del aprendizaje-servicio. Cuadernos de Pedagogía, 357, pp. 60-63.

Puig, J. M., Batlle, R., Bosch, C. y Palos, J. (2007). Aprendizaje servicio. Educar para la ciudadanía. Madrid: Octaedro.

Puig, J. M. (coord.). (2009). Aprendizaje Servicio. Educación y compromiso cívico. Barcelona: Graó.

Puig, J. M. (coord.). (2015). 11 ideas clave. ¿Cómo realizar un proyecto de aprendizaje-servicio?. Barcelona: Graó.

Rubio, L. (2007). El aprendizaje en el aprendizaje servicio. En J. M. Puig (coord.). Aprendizaje servicio. Educación y compromiso cívico, pp. 91-105. Barcelona: Graó.

Rubio, L., Puig, J. M., Martín, X. y Palos, J. (2015). Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 1(19), pp. 111-126. Recuperado de http://www.ugr.es/~recfpro/rev191ART6.pdf

Susinos, T. y Ceballos, N. (2012). Voz del alumnado y presencia participativa en la vida escolar. Apuntes para una cartografía de la voz del alumnado en la mejora educativa. Revista de Educación, 359, 24-44. DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2012-359-194

Tapia, Mª. N. (2001). La solidaridad como pedagogía. El aprendizaje-servicio en la escuela. Buenos Aires: Ciudad Nueva.

Tapia, Mª. N., González, A., y Elicegui, O. (2005). Aprendizaje y Servicio Solidario en las escuelas argentinas: Una visión descriptiva a partir de las experiencias presentadas al Premio Presidencial Escuelas Solidarias (2000-2001). Buenos Aires: CLAYSS.

Trilla, J. y Novella, A. M. (2011). Educación y participación social de la infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 26, pp. 137-164. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/56924/1/502327.pdf DOI: https://doi.org/10.35362/rie260982

Published

18-02-2019

How to Cite

Mayor Paredes, D. (2019). Pedagogical Axes that Articulate the Service-Learning Projects. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 7(1), 29–36. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1940

Issue

Section

Research articles