Challenges to Respond to the Needs of Educational Training in Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1944Keywords:
Educational Policy, Teaching and Training, Quality of Education, Teacher Training, Adolescence and YouthAbstract
This paper analyzes the proposal of the Integral Reform of Higher Secondary Education (RIEMS) to meet the training needs of teachers of that educational level and the challenges for its implementation. To put this proposal in context, data from a study carried out in the state of Tlaxcala in 2014 are retaken. One of the fields that he was investigating were professional profiles and training needs. The results of the study indicate that their needs are mainly related to fields related to didactics, and the areas of greatest deficiency revealed by large-scale evaluations. Different studies emphasize problems in training: the scarce approach with teachers to identify their needs, the absence of a pedagogical system that responds to the conditions of teachers, and few studies of the impact of training on improving teaching and learning.
References
Acuerdo 442. Por el que se establece el Sistema Nacional de Bachillerato en un marco de diversidad. Diario Oficial de la Federación. México, 26 de septiembre de 2008. Recuperado de: http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/10905/1/images/Acuerdo_numero_442_establece_SNB.pdf
Acuerdo No. 444. Por el que se establecen las competencias que constituyen el marco curricular común del Sistema Nacional de Bachillerato. Secretaría de Educación Pública. México, 16 de octubre de 2008. Recuperado de http://transparencia.info.jalisco.gob.mx/sites/default/files/ACUERDO%20444.pdf
Acuerdo No. 447. Por el que se establecen las competencias docentes para quienes impartan Educación Media Superior en la modalidad escolarizada. Secretaría de Gobernación. Diario Oficial de la Federación de México, 29 de octubre de 2008. Recuperado de http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5066425&fecha=29/10/2008
Artículo 3º Constitucional., 2º Art. Transitorio. Diario Oficial de la Federación. México, febrero 9 de 2012.
Ayala-Carillo, M. R. (2015). Violencia escolar: un problema complejo. RA XIMHAI. 11(14), p. 495. Recuperado de: http://www.redalyc.org/html/461/46142596036/ DOI: https://doi.org/10.35197/rx.11.01.e2.2015.36.ma
Cantoral, U., S. (2005). Identidad, cultura e identidad. México: UPN, Mastextos, p. 163.
Corica, A. (2012). Las expectativas sobre el futuro educativo y laboral de jóvenes de la escuela secundaria: entre lo posible y lo deseable. Última década, 20(36). p. 75. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/udecada/v20n36/art04.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-22362012000100004
Echeverría, R. (2004). El búho de minerva. (4a. ed.). Santiago: Ed. Lom. P. 107. Recuperado de: http://liceo1.k12.cl/icore/downloadcore/144781/CURRENT/BuhodeMinerva.pdf
Guzmán, G., C. (2018). Avances y dificultades en la implementación del marco curricular común. Telebachillerato estatal, Educación Media Superior a Distancia y Telebachillerato comunitario. México: INEE, p. 11.
Guzmán, M., F. Díaz, O., G. Soto, M., B. (2017). El desarrollo de la planta docente propuesto por la RIEMS. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLVII(2). pp. 137-164. Recuperado de: http://cee.edu.mx/home/wp-content/uploads/2017/02/t_2017_2_07.pdf
Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Estadísticas a propósito del Día Internacional de la Juventud. 2015. México: INEGI. pp. 1-5.
Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación, (2015). Los docentes en México, Informe 2015. México: INEE. P. 18-47. Recuperado de http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/I/240/P1I240.pdf
Lozano, M., A. (2015). La RIEMS y la formación de los docentes de la Educación Media Superior en México: antecedentes y resultados iniciales. Perfiles educativos, 37(spe), 108-124. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000500008&lng=es&tlng=es.
Miranda et. al. (2017). Directrices para mejorar la permanencia escolar en la educación media superior. México: INEE, pp. 9-27, 495. Recuperado de: http://publicaciones.inee.edu.mx/buscadorPub/P1/F/105/P1F105.pdf
Navarro, R. E. (2003). El Rendimiento Académico: Concepto, Investigación y Desarrollo. REICE- Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 1(2), p. 3. Recuperado de http://www.ice.deusto.es/rinace/reice/vol1n2/Edel.pdf
Oviedo, E., Hernández, D., y Oviedo, J. (2016). La RIEMS y la formación docente: Retos y oportunidades de frente a la Ley del Servicio Profesional Docente. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa. (04), pp. 1-27. Recuperado de: www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/download/446/485.
Palomar-Lever y Victorio- Estrada, (2017). Expectativas educativas de adolescentes mexicanos en condiciones de pobreza. REVISTA DE PSICOLOGÍA 2017, 26(1), pp. 1-11. Recuperado de: https://scielo.conicyt.cl/pdf/revpsicol/v26n1/0719-0581-revpsicol-26-01-00054.pdf DOI: https://doi.org/10.5354/0719-0581.2017.46393
Pellicer, U., M. (Coord.). (2018). Implementación del MEPEO en la EMS y su vínculo con el funcionamiento de los grupos de trabajo colaborativo. Informe preliminar de un estudio exploratorio-descriptivo. México: Consejo para la Evaluación de la Educación del tipo Medio Superior A. C. p. 23.
Pérez, L., J. (2017). Los docentes de Educación Media Superior. Análisis de una década de investigaciones en México. Congreso Nacional de Investigación Educativa-COMIE. Congreso llevado a cabo en San Luís Potosí, México.
Quezada, D., Canessa, E. (2008). La complejidad en los procesos educativos en el aula de clases. Educar em Revista, (32). p. 107. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/er/n32/n32a09.pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602008000200009
Rodríguez, J. y Hernández, J. (2008). La deserción escolar universitaria en México: La experiencia de la Universidad Autónoma Metropolitana Campus Iztapalapa. Actualidades Investigativas en Educación, 8(1), p. 13. Recuperado de file:///C:/Users/joaco/Downloads/Deserci%C3%B3n%20en%20el%20nivel%20medio%20superior.pdf
Secretaría de Educación Pública (2007d). Programa Sectorial de Educación 2007-2012. México: SEP. pp. 25-26. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/quipu/mexico/programa_sectorial_educacion_mexico.pdf
Secretaría de educación Pública (s./f. e). Coordinación Sectorial de Desarrollo Académico. Estrategia Nacional de Formación Continua de Profesores de Educación Media Superior. México. Recuperado de: http://www.sistemanacionaldeformacioncontinua.sems.gob.mx/
Secretaría de Educación Pública (s./f.). Instituto Nacional para la Evaluación de la Educación PLANEA. Resultados Nacionales 2017. http://planea.sep.gob.mx/content/general/docs/2017/ResultadosNacionalesPlaneaMS2017.PDF
Secretaría de Educación Pública, (2015). Principales Cifras del Sistema Educativo Nacional, 2012-2013. México: SEP. p. 47. Recuperado de http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/11579/1/images/principales_cifras_2012_2013_bolsillo.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2016a). Maestros y Formación docente. México: Estrategia Nacional de Formación Continua de Profesores de Educación Media Superior. ¿En qué consiste la Formación Continua Docente en la Educación Media Superior? México: Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/61252/narrativa-formacion_docente_4.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2016b). Maestros y Formación docente. México: Estrategia Nacional de Formación Continua de Profesores de Educación Media Superior. Componentes del modelo de formación. México: Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/63018/componentes_del_modelo_de_formacion.pdf
Secretaría de Educación Pública. (2016c) ¿En qué consiste la formación continua en la Educación Media Superior? México: Estrategia Nacional de Formación Continua de Profesores de Educación Media Superior. Recuperado de: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/61252/narrativa-formacion_docente_4.pdf
Secretaría de Educación Pública. (s./f.) PLANEA, Estadística de Resultados 2015. Gobierno de México. Recuperado de http://planea.sep.gob.mx/ba/base_de_datos_2015/
Secretaría de Educación Pública. (s./f.). Escuelas, alumnos y maestros, según nivel educativo 1970-2013. Recuperado el 18 de julio de 2016, de http://www.snie.sep.gob.mx/descargas/estadistica/SEN_estadistica_historica_nacional.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior (2008). Competencias Genéricas y el perfil del egresado de la educación media superior. México: Documento de Trabajo, enero 2008. Recuperado de: http://www.ofmx.com.mx/documentos/pdf/Competencias_genericas_perfil_egresado.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior. (2014). Tercera Encuesta Nacional sobre Exclusión, Intolerancia y Violencia en Escuelas de Educación Media Superior REPORTE TEMÁTICO. Recuperado de: http://www.sems.gob.mx/work/models/sems/Resource/11599/5/images/sems_encuesta_violencia_reporte_130621_final.pdf
Subsecretaría de Educación Media Superior. (2014a). Educación Media Superior. Antecedentes. México: Secretaría de Educación Pública. Recuperado de http://www.sems.gob.mx/en_mx/sems/antecedentes_dgb
UNICEF (2008). Un enfoque de la educación basado en los Derechos Humanos. New York: UNICEF. pp. 27-30.
Van den Berg, R. (2002). Teachers meanings regarding educational practice. Review of Educational Research, (72). pp. 577-625. doi.org/10.3102/00346543072004577 DOI: https://doi.org/10.3102/00346543072004577
Paredes, L., J. (2004). Cultura escolar y resistencias al cambio. Tendencias Pedagógicas. (9). Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1843
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org