Evaluation of Teaching Skills
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.204Keywords:
Competence Assessment, Competence -B ased Education (CBE), ProfessorAbstract
The purpose of this study is to identify and at the same time to evaluate the teaching performance, especially their competences, among teachers working in an educational program that offer the career of the Sociology of Communication and Education dependent on the Universidad Autonoma de Guerrero (UAGro) during the period February to April 2015. In this time, site visits were made to apply quantitative and qualitative instruments of evaluation for teachers, students and school leaders of the institution. Among the instruments, are mentioned, the survey, the Likert scale, the rubric, the interview and the participant observation that finally were processed according to its own methodology for subsequently to conduct an analysis and conclude in the description of the facts. The ten competences evaluated are the UAGro suggests to teachers higher level (degree), of these skills, were six threw data not very satisfactory, that is to say, placed the teaching performance in minimum levels to very minimal, and the rest in a normal level. The results showed that the teachers are not serving completely with the competences suggests the educational model of the university where they are working.
References
Aparicio, J. L.; Villaseñor, A.; Casiano, I.; Beltrán, J.; Rodríguez, C.; Bedolla, R. et al . (2012). Diseño, evaluación, y actualización de planes de estudio de licenciatura (En el marco del Modelo Educativo y Académico de la UAG) . México: UAGro.p.p. 68-69, 108.
Aparicio, J., Esquivel, E. y Bedolla; R. (2012). Experiencia en el diseño, evaluación y actualización de planes de estudio de nivel licenciatura de la UAG. Tercer Encuentro Internacional Educativo. Gestión del Currículo por Competencias . Aguas Calientes, México. p.543.
Área de Información Estadística de la Universidad Autónoma de Guerrero (2013-2014), Unidades Académicas y Programas Educativos. Recuperado de: http://estadistica.uagro.mx/?q=node/33
Cerdán, J. y Grañeras, M. (1999). La investigación sobre profesorado (II) 1993-1997 . (pp. 341-342).Madrid, España: CIDE.
Fuentes, R. y Amorós, L. (2012). Evaluación de competencias: Un ejemplo en posgrado. Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 5 (1), 1-22.
Gatica, F., Fernández, F. y Limón, D. (2013). Evaluación de las competencias docentes mediante opinión del estudiante en la Facultad de Medicina, UNAM . México: V Congreso Internacional de Educación. Inclusión, colaboración y trasdisciplinariedad como potenciadores de saberes. Recuperado de http://fch.mxl.uabc.mx/eventos/me5cie/cd/40160.PDF
González, M. y Álvarez, Y. (2012). La formación de competencias profesionales del profesor: las competencias investigativas . Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias (REDEC), 5 (1), 1-19.
Guzmán, I. y Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación . Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del profesorado, 14 ,156.
Guzmán, I., Marín, R., Zesati, G. I. y Breach, R. M. (2011). Desarrollar y evaluar competencias docentes: estrategias para una práctica reflexiva. Revista Voces y silencios, 3, 37. DOI: https://doi.org/10.18175/vys3.1.2012.02
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1999). Metodología de la Investigación . (pp. 255-263). México: Mc Graw Hill.
Ibáñez, H. G. (2010). Una educación basada en competencias . Revista Electrónica de Educación Sinéctica. 35 (1).
IBM Corp. (2011). IBM SPSS Statistics for Windows, Versión 20.0 . Armonk, Estados Unidos: IBM Corp.
Irigoyen, J., Jiménez, M. y Acuña, K. (2011). Competencias y Educación Superior . Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16 (48), 243-266.
Mayorga, M. J. (2004). La entrevista cualitativa como técnica de la evaluación de la docencia universitaria. Revista Relieve, 10 , 25.
Monereo, C. (2009). Repensar la evaluación para cambiar la enseñanza . España: Graó.
Murder, M., Weigel, T. y Collings, K. (2007). El concepto de competencia en el desarrollo de la educación y formación profesional en algunos Estados miembros de la UE: un análisis crítico . Journal of Vocational Education & Training, 59 (1), 67-88. Recuperado de: http://www.ugr.es/~recfpro/rev123ART6.pdf
Ortiz, O. A. (2009). Pedagogía y docencia universitaria. Hacia una didáctica de la Educación Superior. Tomo (1). Cuba: CEPEDID
Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en educación: una experiencia concreta. Revista Educare, 15, 17. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.15-1.2
Rivera, L., Figueroa, S. y Edel, R. (2012). Competencias docentes, un reto para el nivel medio superior de México. Primer Congreso Internacional de Transformación Educativa. Recuperado de: http://www.transformacion-educativa.com/congreso/ponencias/030-competenciasdocentes.html
Rueda, M. (2009). La evaluación del desempeño docente: consideraciones desde el enfoque por competencias . Revista redie, 11 (2), 1-16.
Rueda, M. (2010). Reflexiones generales a considerar en el diseño y puesta en operación de programas de evaluación de la docencia . Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 3 (1), 1-7.
Salas, W. (2014). Formación por competencias en educación superior. Una aproximación conceptual a propósito del caso colombiano . Revista Iberoamericana de Educación. 1-11. Recuperado de: http://www.rieoei.org/deloslectores/1036Salas.PDF
Smith, M. (1992). Estudio de Caso: Una opción para el trabajo social . Revista de Ciencias Sociales. 56, 40.
Tobón, S. (2006). Aspectos Básicos de la Educación Basada en Competencias. Talca: Proyecto Mesesup. Recuperado de: http://www.urosario.edu.co/CGTIC/Documentos/aspectos_basicos_formacion_basada_co
mpetencias.pdf
Tobón, S. (2008). La Formación Basada en Competencias en la Educación Superior: El enfoque complejo. Revista Youblisher, 1-1. Recuperado de: http://www.youblisher.com/p/192708-revista/
Tobón, S. Pimienta, J. y García, J. (2010). Secuencias Didácticas: Aprendizaje y Evaluación de Competencias. México: Pearson Education. Universidad Virtual del Estado de Guanajuato. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 12, 1.
UAGro. (2004). Modelo Educativo y Académico de la UAG, México. Gaceta Universitaria. Chilpancingo, México: UAGro.
UAGro. (2013-2014). Área de Información Estadística, Unidades Académicas y Programas Educativos. Disponible en: http://estadistica.uagro.mx/?q=node/33
UAGro. (2013). Modelo Educativo: Hacia una educación de calidad con inclusión social. Chilpancingo, México: UAGro.
Vargas, E. A., Tello, M. A., Rivera y George, C. E. (2011). Catálogo de rubricas para la evaluación del aprendizaje . (pp. 2-3). México: Centro Universitario de Desarrollo Intelectual. Recuperado de: http://evirtual.uaslp.mx/FCQ/estrategias/Material%20de%20Apoyo/cat_rubrica.pdf
Veytia, M. G. (2014). Competencias docentes en educación media superior: el caso de la Universidad Virtual del Estado de Guanajuato. México.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org