An Interdisciplinary Perspective Didactics, through the Youth Literature: Spanish Language, Literature, Social Science and History

Authors

  • Juana Ruiz Arriaza Universida de Cádiz
  • Elena Campillo Ruiz Universidad de Cádiz

DOI:

https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.2162

Keywords:

Youthful literature, Social Science and History, Interdisciplinary, Cooperative work

Abstract

This article proposes an interdisciplinary vision for the fields of Spanish language, Literature, Social Science and History through the analysis of Elvira Lindo ́s book, Manolito Gafotas. The objective of this analysis would be to motivate students to read facilitating their comprehension of the historical background and the socio-cultural environment in which the work takes place. This way, they would also be able to distinguish the numerous characteristics of the period the book was written and how to appreciate the communicative capacity of literary texts. To this end, it is necessary a coordinated work among teachers of every field.

References

Alberdi, I. (1997). La familia. Convergencia y divergencia de los modelos familiares españoles en el entorno europeo. Política y Sociedad, (26), 73-94. Recuperado de https://bit.ly/2UsHsgU

Centro de Estudios del Cambio Social (CECS). (2004). Informe España: Una interpretación de su realidad social. Madrid: Fundación Encuentro. Recuperado de https://bit.ly/2Imulqr

Cerrillo, P. C., (2010), Literatura Infantil y Juvenil y educación literaria. Hacia una nueva enseñanza de la literatura. Octaedro. Recuperado de https://bit.ly/2KnkGCE

Cervera, J. (1991). Teoría de la Literatura Infantil. Bilbao: Mensajero.

Chacón Corzo, M. A., Chacón, C. T. y Alcedo Y. A. (2012). Los proyectos de aprendizaje interdisciplinarios en la formación docente. Revista mexicana de investigación educativa, 17 (54), 877-902. Recuperado de https://bit.ly/2UJlhSW

Colomer, T. (2005). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Madrid: Papeles de la Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Duso, L. & Bialvo Hoffmann, M. (2016). Discutiendo controversias socio científicas en la enseñanza de ciencias por medio de una actividad lúdica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19 (2), 185--‐193. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.19.2.254761

Lavega, P., Sáez de Orcáriz, U., Lasierra, G., & Salas, C. (2013). Intradisciplinariedad e Interdisciplinariedad en la adquisición de competencias: estudio de una experiencia de aprendizaje cooperativo. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 133--‐145. DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.1.179491

DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.1.179491 DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.16.1.179491

Lázaro, F., & Tusón, J. (1977). Literatura española. Salamanca: Anaya.

Lindo, E. (1994). Manolito Gafotas. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (1995). Pobre Manolito. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (1996). ¡Cómo molo! Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (1997). Los trapos sucios. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (1998). Manolito On The Road. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (1999). Yo Y El Imbécil. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (2002). Manolito tiene un secreto. Madrid: Alfaguara.

Lindo, E. (2012). Mejor Manolo. Barcelona. Seix Barral

Mendoza, A. (2006). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de https://bit.ly/2I5wEL4

Muñoz Molina, A. (2001). La voz de Manolito. Boletín De La Institución Libre De Enseñanza, (42-43), 65-68.

Orden de 31 de julio de 2014, por la que se aprueba el III Plan Andaluz de Formación Permanente del Profesorado. BOJA, 2 de septiembre de 2014, núm. 170, pp. 9 a 34. Recuperado de https://goo.gl/m8Y1ZS.

Orden ECD/309/2016, de 18 de marzo, por la que se aprueba el Plan Marco Aragonés de Formación del Profesorado. BOA, 18 de abril de 2016, núm. 73, pp. 8678 a 8701. Recuperado de https://bit.ly/2D7lvt0

Orden 2453/2018, de 25 de julio, de la Consejería de Educación e Investigación, que regula la formación permanente, la dedicación y la innovación del personal docente no universitario de la Comunidad de Madrid. BOCM, 3 de agosto de 2018, núm. 184, pp. 46 a 60. Recuperado de https://bit.ly/2MLnIAB

Oropesa, S. (2003). La nueva familia española finisecular: Los García Moreno de la serie" Manolito Gafotas" de Elvira Lindo. Hispania, 86(1), 17-25. Recuperado de https://bit.ly/2UsS5jI DOI: https://doi.org/10.2307/20062783

Reyes, A. (2014). El deslinde: Prolegómenos a la teoría literaria, ed. de P. Aullón y E. Zarzo. Madrid: Verbum.

Zavala, C.M. & Ramón, J. (2017). La interdisciplinariedad en el aula de Educación Secundaria: una investigación a través de la opinión del profesorado de las áreas de Música, Lengua Castellana y Literatura, y Ciencias Sociales. European Scientific Journal. Vol.13, No.19, pp. 281-291. DOI: https://doi.org/10.19044/esj.2017.v13n19p281

DOI: http://dx.doi.org/10.19044/esj.2017.v

Published

10-12-2019

How to Cite

Ruiz Arriaza, J., & Campillo Ruiz, E. (2019). An Interdisciplinary Perspective Didactics, through the Youth Literature: Spanish Language, Literature, Social Science and History. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 7(3), pp. 145–151. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.2162

Issue

Section

Research articles