Technostress in University Teachers during the COVID-19 Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3036Keywords:
Technostress, Teachers, Sociodemographic-labor characteristics, Use of ICT, Protective behaviours, COVID-19Abstract
The aim of this study was to know if university teachers in Mexico City Metropolitan Area present technostress during the COVID-19 pandemic, the psychosomatic repercussions, the use of ICT, and the protective behaviors they carry out through a descriptive cross-sectional study with a sample of 164 participants. The results reveal that 57.4% suffer from high technostress and high psychosomatic symptoms, being the fatigue dimension the one that generates the greatest repercussion; in addition, teachers over 50 years old are the most affected. Although teachers perform behaviors to mitigate technostress, it is necessary to implement actions at the organizational level.
References
Al-Fudail, M., & Mellar, H. (2008). Investigating teacher stress when using technology. Computers & Education, 51(3), 1103–1110. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.11.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.11.004
Ayyagari, R., Grover, V., & Purvis, R. (2011). Technostress: Technological antecedents and implications. MIS Quarterly, 35(4), 831-858. doi:10.2307/41409963 DOI: https://doi.org/10.2307/41409963
Berger, R., Romeo, M., Gidion, G., & Poyato, L. (2016). Media use and technostress. Proceedings of INTED 2016 Conference, 390-400. doi: 10.21125/inted.2016.1092. DOI: https://doi.org/10.21125/inted.2016.1092
Castrejón, C. y Castrejón, S. (2012). El trabajador docente: Entre el protagonismo y la invisibilidad. Encuentros multidisciplinarios, 42, 1-9. http://hdl.handle.net/10486/678997
Cazares, M. (2019). Adaptación de dos escalas para medir tecnoestrés y tecnoadicción en una población laboral mexicana [Tesis de licenciatura]. Universidad Nacional Autónoma de México]. Archivo digital http://tesis.unam.mx/F/?func=direct&doc_number=000788864&noSistema¤t_base=TES01
Comisión Ejecutiva Confederal de UGT. (2008). Tecnoestrés: Efecto sobre la salud y prevención. En Observatorio permanente de riesgos Psicosociales. Fundación para la Prevencion de Riesgos Laborales. https://docplayer.es/15673063-Tecnoestres-efecto-sobre-la-salud-y-prevencion.html
Cuervo-Carabel, T., Orviz-Martínez, N., Arce-García, S. y Fernández Suárez, I. (2018). Tecnoestrés en la Sociedad de la Tecnología y la Comunicación: Revisión Bibliográfica a partir de la Web of Science. Archivos de Prevención de Riesgos Laborales, 21(1), 18–25. https://doi.org/10.12961/aprl.2018.21.01.4 DOI: https://doi.org/10.12961/aprl.2018.21.01.4
De’, R., Pandey, N., & Pal, A. (2020). Impact of digital surge during Covid-19 pandemic: A viewpoint on research and practice. International Journal of Information Management, 55, 60-65. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102171 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102171
Dirección General de Comunicación Social. (2020, septiembre). Padece tecnoestrés 75 por ciento de la fuerza laboral en México [Boletín informativo]. https://www.dgcs.unam.mx/boletin/bdboletin/2020_820.html
Fernández, M., Hernández, D., Nolasco, R., De La Rosa, R. y Herrera, N. (2020). Lecciones del COVID-19 para el sistema educativo mexicano. http://paulfmm.com/ieec/covid.html
Francesc, P. (2020). COVID-19 y Educación Superior en América Latina y el Caribe: Efectos, impactos y recomendaciones políticas. https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/06/AC-36.-2020.pdf
Fuglseth, A. M., & Sørebø, Ø. (2014). The effects of technostress within the context of employee use of ICT. Computers in Human Behavior, 40, 161–170. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.07.040 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.07.040
Gañán-Moreno, A., Correa-Perez, J. J., Ochoa-Duque, S. A. y Orejuela-Gomez, J. J. (2020). Tecnoestrés laboral derivado de la virtualidad obligatoria por prevención del COVID-19 en docentes universitarios de Medellín (Colombia). TRABALH, 21(1), 1–9. https://doi.org/10.20873/2526-1487e021003
Joo, Y. J., Lim, K. Y., & Kim, N. H. (2016). The effects of secondary teachers’ technostress on the intention to use technology in South Korea. Computers & Education, 95, 114–122. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.12.004 DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.12.004
Krishnan, S. (2017). Personality and espoused cultural differences in technostress creators. Computers in Human Behavior, 66, 154-167. DOI: 10.1016/j.chb.2016.09.039. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.09.039
La Torre, G., De Leonardis, V. & Chiappetta, M. (2020). Technostress: how does it affect the productivity and life of an individual? Results of an observational study. Public Health, 189, 60-65. DOI: 10.1016/j.puhe.2020.09.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.puhe.2020.09.013
Llorens, S., Salanova, M. y Ventura, M. (2011). Guías de intervención: Tecnoestrés. Editorial Síntesis.
Maldonado-Gómez, G., De los Angeles Miró, M., Stratta, A. E., Barreda Mendoza, A. y Zingaretti, L. (2020). La Educación Superior En Tiempos De Covid-19: Análisis Comparativo México-Argentina. Revista de Investigación En Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud En El Trabajo, 2(2), 35–60. https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79
Malo-Álvarez, S., Maldonado-Maldonado, A., Gacel Ávila, J. y Marmolejo, F. (2020). Impacto del COVID-19 en la Educación Superior de México. Revista de Educación Superior En América Latina, 49(194), 9–14. http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/esal/article/viewFile/13402/214421444830 DOI: https://doi.org/10.14482/esal.8.378.72
Nisafani, A. S., Kiely, G., & Mahony, C. (2020). Workers’ technostress: a review of its causes, strains, inhibitors, and impacts. Journal of Decision Systems, 1–16. https://doi.org/10.1080/12460125.2020.1796286 DOI: https://doi.org/10.1080/12460125.2020.1796286
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de La Educación Superior, 49, 1–8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
Organización Panamericana de la Salud [OPS]. (2020). Enfermedad por el Coronavirus (COVID-19). https://www.paho.org/es/tag/enfermedad-por-coronavirus-covid-19
Özgür, H. (2020). Relationships between teachers’ technostress, technological pedagogical content knowledge (TPACK), school support and demographic variables: A structural equation modeling. Computers in Human Behavior, 112, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106468 DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106468
Paredes-Chacín, A., Inciarte, A. y Walles-Peñaloza, D. (2020). Educación superior e investigación en Latinoamérica: Transición al uso de tecnologías digitales por Covid-19. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 98–117. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236 DOI: https://doi.org/10.31876/rcs.v26i3.33236
Raišienė, A., & Jonušauskas, S. (2013). Silent issues of ICT era: Impact of techno-stress to the work and life balance of employees. Entrepreneurship and Sustainability Issues, 1(2), 108-115. doi:10.9770/jesi.2013.1.2(5). DOI: https://doi.org/10.9770/jesi.2013.1.2(5)
Salanova, M. (2003). Trabajando con tecnologías y afrontando el tecnoestrés: el rol de las creencias de eficacia. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 19(3), 225-246. https://www.redalyc.org/pdf/2313/231318057001.pdf
Salanova, M. (2005). Metodología WONT para la evaluación y prevención de riesgos psicosociales. Gestión Práctica de Riesgos Laborales, 14, 22-33.
Salanova, M., Llorens, S., & Cifre, E. (2013). The dark side of technologies: Technostress among information and communication users. International Journal of Psychology, 48(3), 422-436. http://dx.doi.org/10.1080/00207594.2012.680460 DOI: https://doi.org/10.1080/00207594.2012.680460
Salanova, M., Llorens, S., Cifre, E. y Nogareda, C. (2004). Tecnoestrés: concepto, medida e intervención social. (Nota Técnica de Prevención 730). Instituto Nacional de la Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/701a750/ntp_730.pdf
Sánchez-Mendiola, M., Martínez Hernández, A. M. del P., Torres Carrasco, R., De Agüero Servín, M., Hernández Romo, A. K., Benavides Lara, M. A., Rendón González, V. J. y Jaimes Vergara, C. A. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12 DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12
Shu, Q., Tu, Q., & Wang, K. (2011). The impact of computer self-efficacy and technology dependence on computer related technostress: A social cognitive theory perspective. International Journal of Human-Computer Interaction, 27(10), 923-939. DOI: 10.1080/10447318.2011.555313 DOI: https://doi.org/10.1080/10447318.2011.555313
Sokal, L., Trudel, L. E., & Babb, J. (2020). Canadian teachers’ attitudes toward change, efficacy, and burnout during the COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100016 DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100016
Tarafdar, M., Tu, Q., & Ragu-Nathan, T. (2011). Crossing to the dark side: Examining creators, outcomes and inhibitors of technostress. Communications of the ACM, 54(9), 113-120. DOI: 10.1145/1995376.1995403 DOI: https://doi.org/10.1145/1995376.1995403
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] & Institución Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe [IESALC]. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Villavicencio-Ayub, E., Ibarra-Aguilar, D. G. y Calleja, N. (2020). Tecnoestrés en población mexicana y su relación con variables sociodemográficas y laborales. Psicogente, 23(44), 1–27. https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3473 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3473
Walker, V. S. (2016). El trabajo docente en la universidad: Condiciones, dimensiones y tensiones. Perfiles Educativos, 38(153), 105–119. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57638 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.153.57638
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org