Interdisciplinary Teams: the Best Option for the Problem-Solving Method
DOI:
https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3205Keywords:
Challenge-based learning, Problem-solving , Interdisciplinary teams, Collaborative workingAbstract
This article shows a didactic sequence carried out in the course Estructuras Simbólicas en la Imagen, la Literatura y la Música, in which students solve a challenge about current needs. To organize the interdisciplinary teams, a poll was applied. As a result, students with different competencies were formed in teams. To determine if this practice was successful, we applied a poll with the aim of gathering students’ opinions. Most of the students expressed the benefits of working in interdisciplinary teams since they were able to develop creative Open Educational Resources.
References
Bradley-Levine, J. y Mosier. G. (2016). Students’ Perceptions of Projects Based Learning within New Teach School Model. International Journal of Educational Reform, 25(1), 1-15. https://doi.org/10.1177%2F105678791602500101 DOI: https://doi.org/10.1177/105678791602500101
Bustos, H. Y. (2018). El desarrollo del Pensamiento Crítico en la Educación Superior utilizando como estrategia innovadora el Aprendizaje Basado en Proyectos. EIEI ACOFI. 1-11. https://acofipapers.org/index.php/eiei/article/view/466
Díaz Barriga, Á. (2006). El enfoque de las competencias en la educación. ¿una alternativa o un disfraz de cambio. En Perfiles Educativos, XXVIII(111), 7-36. https://bit.ly/3yWWz55
Delgado, R. del P., Rojo, M., Torres, J. G. y Becerril, H. (2018). Aprendizaje Basado en Retos. Revista Electrónica Anfei, 9. https://bit.ly/3OX8Lbt
Fidalgo, A., Sein-Echalauce, M. L. y García, F. J. (2017). Aprendizaje Basado en Retos en una Asignatura Académica Universitaria. Revista Iberoamericana de Informática Educativa, 25, 1-8. https://bit.ly/3nYiiD2
López, L. (2012). La importancia de la interdisciplinariedad en la construcción del conocimiento desde la filosofía de la educación. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, 13, 367-377. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846102017.pdf
López, L. (2016). Formación del pensamiento crítico en estudiantes: retos y perspectivas de vinculación con el entono. Revista del departamento de formación y actualización académica. Año 7. Número 15. Pp. 23-26. Recuperado de: https://revistas.uaa.mx/index.php/docere/article/view/1561/1452 DOI: https://doi.org/10.33064/2016docere151561
Medina-Nicolalde, M. (2017). El aprendizaje basado en proyectos una oportunidad para trabajar interdisciplinariamente. Revista de la Facultad de Cultura Física de la Universidad de Granma, 14(46), 236-246. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6220162
Revelo-Sánchez, O. Collazos-Ordoñez, C. y Jiménez-Toledo, J. (2018) El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: una revisión sistemática de literatura. Tecnológicas, 21(41), 115-134. https://bit.ly/2WbI5J9 DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.731
Roselli, N. (2016). El aprendizaje colaborativo: Bases teóricas y estrategias aplicables en la enseñanza universitaria. Propósitos y Representaciones, 4(1), 219-280. https://bit.ly/2Z2z71W DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2016.v4n1.90
Toledo Morales, P. y Sánchez García, J. M. (2018). Aprendizaje basado en proyectos: una experiencia universitaria. Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 22(2), 429-449. https://idus.us.es/handle/11441/86870 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7733
Villasana, N. y Dorrego, E. (2007). Habilidades Sociales en entornos virtuales de trabajo colaborativo. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10(2), 45-74. DOI: https://doi.org/10.5944/ried.2.10.993
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org