Institutional Factors: Student Desertion in Psychology at the National University of Córdoba

Authors

  • Facundo Ruffinatto Facultad de Psicologia. Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0003-1272-4762
  • German Leandro Pereno Facultad de Psicologia. Universidad Nacional de Córdoba
  • Luciana Juaneu Facultad de Psicologia. Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3240

Keywords:

Desertion, Retention, Education, University

Abstract

The desertion and retention of students are issues that have been addressed at the level of national and international university political management. Insertion into university life constitutes one of the fundamental periods where permanence and/or university desertion is at stake. Through focus groups, those institutional factors predominant in desertion were explored. Population massiveness was characterized as the most relevant and predominant aspect in desertion, along with academic performance, which is influenced by multiple edges. Also, factors associated with student retention were recognized.

References

Ardila, L. F. L. (2013). Factores de riesgo presentes en la deserción estudiantil en la Corporación Universitaria Lasallista. Revista virtual universidad católica del Norte, 1(38), 183-194.

Ariño Solano, S. M. (2018). Factores que Favorecen la Retención y Persistencia de Estudiantes de Psicología en una Universidad Virtual Colombiana. Recuperado el 26 de junio de 2020 de https://repository.unad.edu.co/handle/10596/30288

Ariza Gasca A. M., y Arias Marín, D. A., (2009). Los factores intervinientes en la deserción escolar de la Facultad de Psicología, Fundación Universitaria Los Libertadores. Tesis Psicológicas, 4, 72-85.

Castillo, G. T. U. y Sánchez, B. A. M. (2021). Factores que inciden en la deserción universitaria. TZHOECOEN, 13(2), 56-65. DOI: https://doi.org/10.26495/tzh.v13i2.1999

De Gauto, M. E. M. (2021). Factores condicionantes de la deserción universitaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 5(4), 5316-5328.: DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v5i4.691

Díaz Peralta, C. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios pedagógicos, 34(2), 65-86. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200004

Gutiérrez, D., Díaz, J. F. V. y López, J. (2021). Indicadores de deserción universitaria y factores asociados. EducaT: Educación virtual, Innovación y Tecnologías, 2(1), 15-26.

Gutiérrez, D. S., Domínguez, A. K. y Rivas, L. A. (2021). Incidencia de la gestión universitaria en la deserción estudiantil de las universidades públicas en Chile. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, 30. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1270

Hernández Sampieri, R. (2014) Metodología de la Investigación. Sexta Edición.

Rico, D. A. P., Suárez, L. Y. C. y González, Y. F. C. (2017). Factores relacionados con la permanencia estudiantil en programas de pregrado de una universidad pública. Investigación en Enfermería: Imagen y Desarrollo, 19(1), 155-170. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie19-1.frpe

Ruiz Loayza, M. D., Valdiviezo López, R. y Martínez Quintanilla, R. F. (2022). Propuesta de modelo de gestión para disminuir la deserción de estudiantes de un Instituto Técnico Superior de Comunicaciones en el Perú. INNOVA Research Journal, 7(1), 1-18. DOI: https://doi.org/10.33890/innova.v7.n1.2022.1941

Sánchez, M. D. P. M. (2012). Deserción universitaria en estudiantes de una universidad privada de Iquitos. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 6, 60-83. DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.6.42

Tinto, V. (1975). Dropout in higher education: A theoretical synthesis of recent research.[Abandono en la educación superior: una síntesis teórica de investigaciones recientes]. Review of Educational Research, 45, 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089

Tinto, V. (1987). Una consideración de las teorías de la deserción estudiantil en la trayectoria escolar en la educación superior. ANUIES.

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de educación superior, 71(18), 1-9.

Vries, W. D., León Arenas, P., Romero Muñoz, J. F. y Hernández Saldaña, I. (2011). ¿Desertores o decepcionados? Distintas causas para abandonar los estudios universitarios. Revista de la educación superior, 40(160), 29-49.

Published

28-04-2022

How to Cite

Ruffinatto, F., Pereno, G. L., & Juaneu, L. (2022). Institutional Factors: Student Desertion in Psychology at the National University of Córdoba. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 10(2), 137–152. https://doi.org/10.37467/gkarevedu.v10.3240

Issue

Section

Research articles