Stop Motion: Improvement of linguistic competence in EFL, Arts and Visual Education and Social Sciences
DOI:
https://doi.org/10.37467/revedu.v11.3429Keywords:
CLIL, PBL, EFL, Stop Motion, Social ScienceAbstract
The use of digital tools can be a motivating and effective practice to improve the different contents in Secondary Education. This work proposes the use of the Stop Motion technique to integrate the contents of EFL, Social Sciences, and Arts and Visual Education from a hands-on approach. An empirical intervention was carried out with Secondary Education students to promote their creative common culture, improve their EFL learning, and strengthen their historical knowledge. A descriptive, inferential, and relational design was used to evaluate the usefulness of this project on students' performance by integrating CLIL and PBL and the Stop Motion tool.
References
Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP): Descubrir un Mundo por Explorar. (18 de diciembre de 2017). idDOCENTE. https://iddocente.com/aprendizaje-basado-proyectos/
Arias, F. (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.
Bleda-Medina, J. (2018). El impacto del aprendizaje basado en proyectos (PBL) sobre las destrezas lingüisticas y digitales de los estudiantes de Educación en ESL y CLIL. En R. Roig-Vila (Ed.) El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativa en la Enseñanza Superior (pp. 1033-1042). Ediciones Octaedro.
Bloom, B. S., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives; the classification of educational goals by a committee of college and university examiners. Handbook I: Cognitive Domain. Longmans, Green.
Bruner, J. S. (1978). The role of dialogue in language acquisition. En A. Sinclair, R. J. Jarvelle y W. J. M. Levelt (Eds.). The Child’s Concept of Language. Springer-Verlag.
Buenfil, M. Alvarado, M. & Barba, M. (2019). Innovación educativa. Nuevas metodologías y prácticas en el aula. Experiencias desde México y Colombia. Institución Universitaria Politécnico Grancolombiano.
Burton, T. & Johnson, M. (Director). (2005). Corpse Bride [Película]. Laika. Tim Burton Productions.
Cooper, M. C. & Schoedsack, E. B. (Directores). (1933). King Kong [Película]. RKO Pictures.
Council of Europe. (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Cambridge University Press.
Coyle, D. (2007). Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10(5), 543-562. https://doi.org/10.2167/beb459.0 DOI: https://doi.org/10.2167/beb459.0
Coyle, D., Hood, P. y Marsh, D. (2010). CLIL. Content and Language Integrated Learning. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781009024549
Darn, S. (2006). Content and language integrated learning (CLIL): A European overview. INGED News Online 2. https://eric.ed.gov/?id=ED490775
Decreto 48/2015, de 14 de mayo, del Consejo de Gobierno, por el que establece para la Comunidad de Madrid el currículo de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 20 de mayo, 10-309. https://bit.ly/3lL8pLB
Fontal, R. (2004). Content and Language Integrated Learning Approach: Learning Science through English. Huarte de San Juan. Filología y Didáctica de la Lengua, 7, 99-110. https://bit.ly/3uU5wti
Galeana, D. L. (2013). Aprendizaje basado en proyectos. Recuperado de https://repositorio.uesiglo21.edu.ar/handle/ues21/12835
Gardner, H. (1993). Estructuras de la Mente. Basic Books.
Gilakjani, A. (2017). A Review of the Literature on the Integration of Technology into the Learning and Teaching of English Language Skills. International Journal of English Linguistics, 95-112. https://doi.org/10.5539/ijel.v7n5p95 DOI: https://doi.org/10.5539/ijel.v7n5p95
Gil-Quintana, J. & Marfil-Carmona, R. (2018). El empoderamiento del alumnado a través de las TRIC. Creaciones narrativas a través de “stop motion” en educación primaria. Index Comunicación, 8(2), 189-210. http://hdl.handle.net/10481/51333
Hayhoe, R., García, M., & Martínez-Usarralde, M.-J. (2022). Editorial: Creatividad, curiosidad y pensamiento innovador en Educación Comparada en relación con las nuevas normas del siglo XXI. Revista Española de Educación Comparada, 40, 10-14. https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.32096 DOI: https://doi.org/10.5944/reec.40.2022.32096
Hernández-Ortega, J., Rayón Rumayo, L., De las Heras Cuenca, A. M., & Álvaez-Herrero, J. (2021). Creaciones Trasmedia como estrategia de fomento de la lectura en Educación Secundaria: Un Stop-motion de "El libro de la Selva". En G. Pareres-Otero, & N. Sanchez-Gey, (Coords.), De la fiolosofía digital a la sociedad del video-juego. Literatura, pensamiento y gamificación en la era de las redes sociales, pp. 1006-1025. Dykinson.
Jones, N. F., Rassmussen, C. M. & Moffitt, M. C. (1997). Real-life Problem Solving: A Collaborative Approach to Interdiciplinary Learning. American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10266-000
Kershner, I. (Director). (1980). Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back [Película]. Lucasfilm.
Khalilnezhad, M.R. & Kopec, D. (2021).Assessing the macro and micro elements of the Akbarieh World Heritage Garden using participant observer method in a continuous/stop-motion. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development. http://dx.doi.org/10.1108/JCHMSD-05-2021-0090 DOI: https://doi.org/10.1108/JCHMSD-05-2021-0090
López-Roldán, P. & Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Publicaciones Universitat Autònoma de Barcelona.
Maldonado, M. (2019). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Laurus, Revista de Educación, 14(28), 158-180. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111716009
Marsh, D. (2000). Using languages to learn and learning to use languages. University of Jyväskylä.
Maselli, V. (2022). Material design and audio-visual narratives for Pedagogy: Theoretical premises and evaluation tools for experimenting Stop-Motion animation as teaching method. Official Conference Proceedings of The European Conference on Arts, Design and Education, 75-88. DOI: https://doi.org/10.22492/issn.2758-0989.2022.6
Medina-Cruz, H., Lagunes-Domínguez, A. & Torres-Gastelú, C. (2018). Percepciones de Estudiantes de Nivel Secundaria sobre el uso de las TIC en su Clase de Ciencias. Información Tecnológica, 29(4), 259- 266. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642018000400259 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642018000400259
Méliès, G. (Director). (1902). Le Voyage dans la Lune [Película]. Star Film Company.
Meyer, O. (2010). Towards quality CLIL: Successful planning and teaching strategies. Pulso, 33, 11-29. http://dx.doi.org/10.58265/pulso.5002 DOI: https://doi.org/10.58265/pulso.5002
Muybridge, E. (Director). (1878). The horse in motion [Película].
Orden ECD/65/2015, de 21 de enero, por la que se describen las relaciones entre las competencias, los contenidos y los criterios de evaluación de la educación primaria, la educación secundaria obligatoria y el bachillerato. (2015). Boletín Oficial del Estado, 25, sec. I, de 29 de enero de 2015, pp. 6986 a 7003. https://www.boe.es/eli/es/o/2015/01/21/ecd65/dof/spa/pdf
Puspita, A. C., Slamet, S. Y., & Sumarwati, S. (2019). Stop Motion animation as a learning media to write a short story. Proceedings of the 1st seminar and workshop on research design, for education, Social Science, Arts, and Humanities. SEWORD FRESSH. DOI: https://bit.ly/3lQy6dU DOI: https://doi.org/10.4108/eai.27-4-2019.2286798
Ramírez, H. (2011). Crónica de una experiencia de dirección en la animación Stop Motion Eskimal. (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional Autónoma de México. Recuperado de https://repositorio.unam.mx/contenidos/380012
Real Decreto 1105/2014 de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 3 de enero de 2015, 169-546. https://www.boe.es/eli/es/rd/2014/12/26/1105
Rohmiyah, O., & Sakti, A. (2022). Effectiveness of the Use of Stop Motion Animation Learning Media in Understanding Historical Materials at Elementary School. Jurnal Abdimas Kartika Wijayakusuma, 3(1), 29-37. https://doi.org/10.26874/jakw.v3i1.120 DOI: https://doi.org/10.26874/jakw.v3i1.120
Saldarriaga-Zambrano, P. J., Bravo, G. R. & Rivadeneira, M. R. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las Ciencias, 2(3), 127–137. https://doi.org/10.23857/dc.v2i3%20Especial.298
San Cornelio, G., Hofman, V. Y., Ardèvol, E. & Sivera, S. (2021). Creatividad y futuros en Stop Motion: aprendiendo a construir historias colaborativamente. Arte, Individuo y Sociedad, 369-388. https://doi.org/10.5209/aris.74339 DOI: https://doi.org/10.5209/aris.74339
Selick, H. (Director). (1993). The Nightmare before Christmas [Película]. Touchstone Pictures. Walt Disney Pictures.
Spielberg, S. (Director). (1984). Indiana Jones and the Temple of Doom [Película]. Lucasfilm, Paramount Pictures.
Van der Bergh, V. D., Mortelmans, D., Spoormen, P., Van Petegem, P., Gijbels, D., & Vanthournout, G. (2006). New Assessment Modes within Project-based Education. The Stakeholders. Studies in Educational Evaluation, 32(4), 345-368. http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.10.005 DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.10.005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org