The The screen as archive

The use of YouTube in contemporary museums.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5395

Keywords:

Global contemporaneity, Globalización, Globalization, YouTube, Museum, Digital File, Research

Abstract

This article analyzes the use of YouTube as a tool of social transformation for contemporary art museums. Through an object of study focused on the ten most visited museums in 2023, it analyzes the resources that the screen offers as a digital archive to build the history of art in the 21st century, an invaluable source of research for art historians, curators and students, enriched by the contributions of living artists. Finally, the article proposes a series of suggestions for the management and permanent conservation of these digital archives in the future.

Author Biographies

Antonio Labella Martínez, Universidad Complutense

Antonio Labella holds a degree in Art History from the University of Malaga and a Master in Art and Creation Research from the Faculty of Fine Arts at the Complutense University of Madrid. His main lines of research investigate the ecosystem of artistic creation of the global contemporaneity and the figure of the spectator of the XXI century, both from theoretical research and from the field of artistic creation.

He defends his doctoral thesis at the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid in September 2021, entitled La Contemporaneidad Global en las bienales del arte (2007-2019). A study of the biennial network and the conceptual and formal interests of artists and curators. On this same line of research a series of articles are published such as El formato expositivo bienal de arte a estudio. Analysis of the global network of art biennials prior to the Covid 19 pandemic (2007-2019) published in the journal ASRI or the article Heterochronicity, Chronos under debate, published in the journal Artnodes.

He has participated in the research project Big Data. Organizational Aspects (Open Data) and Development of New Creative Capabilities (Visual Cartographies, Geolocation and Wareables) and participates in the research team Data Art research. Theories, methods and practices, both projects at the Faculty of Fine Arts of the Complutense University of Madrid. Currently, she is doing a research stay on the figure of the creative artist and his relationship with the digital network framed in the Margarita Salas program in the Department of Art History at the University of Malaga.

Since 2003 he has worked as a visual artist and art curator participating in exhibitions at international art fairs such as Estampa 2011 and in private art galleries such as Pedro Peña Art Gallery (Marbella) or Galería Seis más Uno (Madrid) and public and private institutions such as Fundación Maradiaga (Seville) or La casa del Lector (Madrid). He has written curatorial texts for catalogs such as Between the lines published by Museu d'Art Modern de la Diputació de Tarragona.

She has presented papers in several international peer-reviewed congresses with publication of the papers in their proceedings.

Manuela García, Universidad de Granada

Doctora en Historia y Artes por la Universidad de Granada con mención internacional  con la Tesis “Museos y colecciones universitarias de arte en el ámbito iberoamericano” (2021). Con doble formación teórico-práctica, es Licenciada en Bellas Artes (2009) y Licenciada en Historia del Arte (2015). Además posee una triple formación en postgrado con un Máster en Artes Visuales y educación (2011), Máster en Historia del Arte: conocimiento y tutela del Patrimonio (2014) y Máster en profesorado de Educación Secundaria (2017). En 2020 cursó el Diploma en Museología y Museografía por la Universidad Complutense de Madrid.

Es miembro del Consejo Internacional de Museos (ICOM), integrante del Comité Internacional de museos y colecciones universitarias (UMAC) y miembro del Comité Español de Historiadores del Arte (CEHA).

Permanece vinculada como investigadora al Grupo HUM-806 Andalucía- América: Patrimonio cultural y artístico del Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Granada. Desde 2015 ha centrado su labor investigadora en la puesta en valor del patrimonio universitario iberoamericano. Esta línea de investigación le ha llevado a establecer vínculos académicos con más de medio centenar de universidades iberoamericanas. Ha participado en numerosos congresos y eventos de carácter científico, tanto a nivel nacional como internacional y cuenta con publicaciones en diferentes revistas científicas.

Es Profesora Invitada Honoraria del programa de Maestría y Doctorado de la Universidad Autónoma de Zacatecas (México).

Actualmente es contratada como investigadora posdoctoral Margarita Salas en el Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Málaga.

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Published

17-12-2024

How to Cite

Labella Martínez, A., & García Lirio, M. (2024). The The screen as archive: The use of YouTube in contemporary museums. EDU REVIEW. International Education and Learning Review Revista Internacional De Educación Y Aprendizaje, 12(2), 111–125. https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5395

Issue

Section

Research articles