Risk-Free Network
Workshop for Educators on Cyberviolence and Gender Perspective
DOI:
https://doi.org/10.62701/revedu.v12.5412Keywords:
Cibyerviolence, Teacher training, Gender perspective, Scholar ViolenceAbstract
Cyberviolence negatively impacts the personal and academic lives of female students. Ramírez Amaya et al. (2023) emphasize the importance of educators playing an active role in preventing and addressing this phenomenon. In response, the Risk-Free Network workshop is proposed, designed to train and raise awareness among educators from a gender perspective. To evaluate its effectiveness, expert judgment was employed using a Likert scale and Aiken’s V test, obtaining an overall coefficient of .94, confirming the workshop’s relevance. Educators consider it important to receive training on this topic and participate in initiatives like this one.
References
Amat Huerta, D. (2023). El «Cyberstalking» en las redes sociales. [Tesi no editada, Universitat de Barcelona. Treball de final de grau]. https://hdl.handle.net/20.500.14007/1860
Angarita-López, R. D., Fernández-Morales, F. H., Niño-Vega, J. A., Duarte, J. E. y Gutiérrez-Barrios, G. J. (2020). Accesibilidad de las revistas colombianas del área de humanidades bajo las pautas WCAG 2.1. Revista Espacios, 41(4), 18. http://revistaespacios.com/a20v41n04/20410418.html
Assistant Secretary for Public Affairs (ASPA). (1 de Agosto de 2023). What is cyberbullying. StopBullying.gov. https://www.stopbullying.gov/cyberbullying/what-is-it
Bernate, J. A., García-Celis, M. F, Fonseca - Franco, I. P., y Ramírez-Ramírez, N. E. (2020). Prácticas de enseñanza y evaluación en una facultad de educación colombiana. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(2). https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10721 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10721
Cambridge Dictionary (2018). Doxing. Available online: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/ english/doxing (accessed on 13 December 2018)
Campos, M., Ramos, M., Trejo Delarbre, R., Hernández Ramírez, M. E., De Dios Corona, S. R., Ávila-Zesatti, C., Lagunes Soto Ruiz, A., Garza Falla, C., Kaufman, G. A., Hernández, M. A., Capelo, M. C., Gomes, R., y Caballero Ochoa, J. L. (2015). Mensajes de odio y discriminación en las redes sociales. Consejo Nacional para Prevenir la Discriminación. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r34706-1.pdf
Chesney, R., & Citron, D. K. (2019). Deep Fakes: A Looming Challenge for Privacy, Democracy, and National Security. California Law Review, 107(6), 1753-1829. https://scholarship.law.bu.edu/cgi/ viewcontent.cgi?article=1640&context=faculty_scholarship
Cordero Verdugo , R. R., Pérez Suárez, J. R., Pavón Herradón, D. y Silva Esquinas, A. (2023) «Delincuencia y seguridad de las apps afectivo-sexuales, con base en la etnografía realizada en el Proyecto Enrolla2», Cadernos de Dereito Actual, (22), 232–250.
https://cadernosdedereitoactual.es/ojs/index.php/cadernos/article/view/1027
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación (2021). La violencia entre estudiantes de educación básica y media superior en México. Aportaciones sobre su frecuencia y variables asociadas a partir de estudios de gran escala. Francisco Miranda López y Giulianna Mary Mendieta Melgar (Coords). Ciudad de México, México: Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. https://www.mejoredu.gob.mx/images/ publicaciones/violencia_estudiantes_informe.pdf
Del Río, J., Bringué, X., Sábada, C. y González, D. (2009). Cyberbullying: un análisis comparativo en estudiantes de Argentina, Brasil, Chile, Colombia, México, Perú y Venezuela. En: Generació digital: oportunitats i riscos dels públics. La transformació dels usos comunicatius. V Congrés Internacional Comunicació i Realitat. http://dadun.unav.edu/handle/10171/ 17800
Domínguez, R. A. (2021). Caracterización de la ciberviolencia de género en jóvenes universitarios: reflexiones sobre su impacto en otras violencias. Transdigital, 2(3), 1-21. https://www.revista-transdigital.org/index.php/transdigital/article/view/52 DOI: https://doi.org/10.56162/transdigital52
Estadísticas a propósito del día internacional de la ... (INEGI, 2023). https://www.inegi.org.mx/ contenidos/saladeprensa/aproposito/2023/EAP_VCM_23.pdf
Giménez-Gualdo, A. M., Arnaiz-Sánchez, P., Cerezo-Ramírez, F., y Prodócimo, E. (2018). Percepción de docentes y estudiantes sobre el ciberacoso. Estrategias de intervención y afrontamiento en educación primaria y secundaria. Revista Comunicar, 26(56), 29-38. https://doi.org/10.3916/C56-2018-03 DOI: https://doi.org/10.3916/C56-2018-03
Gobierno de México (2021). Ficha Técnica. Ley Olimpia. http://ordenjuridico.gob.mx/violenciagenero/LEY%20OLIMPIA.pdf
Gómez, N.A. (2016, noviembre). Padres de familia y la violencia escolar: Alumnos agresores y víctimas en escuelas secundarias de Colima [Ponencia]. XIII Congreso Nacional de Investigación Educativa, Chihuahua, México. Área temática G: Valores, convivencia, disciplina y violencia en la educación. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v13/doc/0821.pdf
Hanash, M. (2020). La ciberresistencia feminista a la violencia digital: sobreviviendo al Gamergate. Debats, 134(7), 89-106. https://doi.org/10.28939/iam.debats.134-2.7 DOI: https://doi.org/10.28939/iam.debats.134-2.7
Hennig-Manzuoli, C., Cuesta-Medina, L., M., Fernández-Otoya, F., A., Dorival, M. (2019). Cyberbullying, detección y factores de análisis: Un estudio comparativo. Revista Espacios, 40(2), 4. https:// www.revistaespacios.com/a19v40n02/a19v40n02p04.pdf
Henry, N. & Powell, A. (2016). Sexual Violence in the Digital Age: The Scope and Limits of Criminal Law. Social and Legal Studies, 25(4), 1-22. https://doi.org/10.1177/0964663915624273 DOI: https://doi.org/10.1177/0964663915624273
Lopez, F. M., y Melgar, G. M. M. (2021). La violencia entre Estudiantes de Educación Básica Y ... https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/violencia_estudiantes_informe.pdf
INEGI. (2023). Comunicado. módulo sobre CIBERACOSO (MOCIBA) - INEGI. https://www.inegi.org.mx/programas/mociba/2023/#:~:text=El%20M%C3%B3dulo%20sobre%20Ciberacoso%20(MOCIBA,ciberacoso%20vivida%20y%20su%20caracterizaci%C3%B3n
Iriarte-Pupo, A. J. (2020). Fenomenología - hermenéutica de la investigación formativa. El formadorde formadores: de la imposición a la transformación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(2), 311-322. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10722 DOI: https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10722
Lindin, E. (2015). UnSlut: A Diary and a Memoir. Zest Books.
Martín-Lucas, J., y Salamanca, L. (2017). El papel del educador social ante el cyberbullying. Revista de Educación Social, (24), 491-498. https://eduso.net/res/wp-content/uploads/documentos/975.pdf
Mayoral, J., Parratt, S., y Morata, M. (2019). Desinformación, manipulación y credibilidad periodísticas: una perspectiva histórica. Historia y comunicación social, 24(2), 395-409. https://doi.org/10.5209/hics.66267 DOI: https://doi.org/10.5209/hics.66267
McGlynn, C., y Johnson, K. (2020). Cyberflashing: Recognising Harms, Reforming Laws. University of Durham, UK. https://bristoluniversitypress.co.uk/asset/9542/cyberflashing-policy-briefing-final.pdf DOI: https://doi.org/10.46692/9781529217643
Mercado Contreras, C. T., Pedraza Cabrera, F. J., y Martínez Martínez, K. I. (2016). Sexting: Su definición factores de riesgo y consecuencias. Revista sobre la infancia y la adolescencia, (10), 1-18. http://dx.doi.org/10.4995/reinad.2016.3934 DOI: https://doi.org/10.4995/reinad.2016.3934
Miranda, La violencia entre estudiantes de educación básica y media suprior en Mexico. https://www.mejoredu.gob.mx/images/publicaciones/violencia_estudiantes_informe.pdf
Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. (2021). La violencia entre estudiantes de educación básica y media superior en México: Aportaciones sobre su frecuencia y variables asociadas a partir de estudios de gran escala. Comisión Nacional para la Mejora Continua de la Educación. https://www.mejoredu.gob.mx/publicaciones/informe-de-resultados/la-violencia-entre-estudiantes-de-educacion-basica-y-media-superior-en-mexico
Niño-Vega, J. A., Moran-Borbor, R.A., y Fernández-Morales, F. H. (2019). Educación inclusiva: Un nuevo reto para la labor docente en el siglo XXI. Infometrica-Serie Sociales y Humanas, 1(2), 74-94. http://infometrica.org/index.php/ssh/article/view/78
Pinzón - Pinzón, A. L., Forero - Romero, A., y Rodríguez - Hernández, A. A. (2018). Evaluación de riesgos en el uso de las TIC en ambientes educativos: Caso Ciber-acoso en Duitama, Colombia. Revista Espacios, 39(29) ,2. https://www.revistaespacios.com/a18v39n29/18392902.html
Pramudiarja, U., Artika, D., y Prabawati, D. H. (2023). Catfishing Phenomenon in the Perspective of Online Dating Services Users. Jurnal Ilmiah LISKI (Lingkar Studi Komunikasi), 9(1). https://doi.org/10.25124/liski.v9i1.5128 DOI: https://doi.org/10.25124/liski.v9i1.5128
Qué necesita SABER ACERCA de la violencia y el acoso escolar. UNESCO. (2020). https://www.unesco.org/es/articles/que-necesita-saber-acerca-de-la-violencia-y-el-acoso-escolar#:~:text=Un%20informe%20publicado%20recientemente%20por,y%20salud%20física%20y%20mental.
Sarquiz-García, G. C., Romero-Méndez, C. A., y Rojas-Solís, J. L. (2021). Ciberviolencia y satisfacción en la relación en jóvenes poblanos durante la pandemia por COVID-19. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(4). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2776 DOI: https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2776
Save the Children España. (2019). Grooming: ¿Qué es, cómo detectarlo y cómo prevenirlo? https://www.savethechildren.es/actualidad/grooming-que-es-como-detectarlo-y-prevenirlo
StopBullying.gov. (2021). What Is Cyberbullying. U.S. Department of Health & Human Services. https://www.stopbullying.gov/cyberbullying/what-is-it
Suler, J. (2004). The Online Disinhibition Effect. CyberPsychology & Behavior, 7(3), 321-326. https://doi.org/10.1089/1094931041291295 DOI: https://doi.org/10.1089/1094931041291295
UNICEF. (2024.). Ciberacoso: qué es y cómo detenerlo. UNICEF. https://www.unicef.org/es/end-violence/ciberacoso-que-es-y-como-detenerlo
UNESCO (2020). La mitad de los estudiantes del mundo sufren violencia en la escuela: ONU. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2020/11/1483622.
Vázquez Delgado, M. E., Hernández Ortega , W., Cesar Sajhid, O. J., y Núñez Peraza, B. (2023). El ANÁLISIS DEL CRECIMIENTO DE PHISHING EN LOS ÚLTIMOS AÑOS. Revista Digital De Tecnologías Informáticas Y Sistemas, 6(1), 7. https://doi.org/10.61530/redtis.2022.6.6.132.7 DOI: https://doi.org/10.61530/redtis.2022.6.6.132.7
Waldron, J. (2012). The Harm in Hate Speech. Harvard University Press. https://psycnet.apa.org/ record/2012-13213-000 DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674065086
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 EDU REVIEW. International Education and Learning Review / Revista Internacional de Educación y Aprendizaje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org