One Feature of the Digital Divide in College: Institutionalized Practices in the Use of ICT
DOI:
https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v4.555Keywords:
Digital Divide, Higher Education, Institutionalized PracticesAbstract
The continuing evolution of information and communication technologies (ICT) and their incorporation in various social areas has triggered a series of consequences, they have fundamentally changed the way we live, learn and work. However, regular use of technologies in various areas of life is ensuring that productive use of ICT is reached so that it achieves its greatest potential in the process of teaching and learning. Digital gaps currently exist in higher education institutions, marked by the way they are implemented and used a number of structural elements and patterns of social behavior that there are conceived. In this particular research is shown how informal practices are institutionalized in organizations such as the case of universities and come to have greater influence in the behave of the main actors of the learning process, directly impacting the quality and access to higher education. A hypothesis that is verified by quantitative and qualitative methods arises. The reflections contribute to the debate on digital divide in higher education.
References
Aguillo, I. y Granadiño, Be. (2006). Indicadores web para medir la presencia de las universidades en la red. Revista universidad y sociedad del conocimiento, 3 (1), pp. 68-75.
Alston, L., Eggertsson, T. y North, D. (2005). Empirical studies in institutional change. Estados Unidos: Cambridge University Press.
Ayala Espino, J. (1999). Instituciones y economía. Una introducción al neoinstitucionalismo económico. México: Fondo de Cultura Económica.
Brint, S. y Karabel, J. (1999). Los orígenes y las transformaciones institucionales: El caso de escuelas locales de los Estados Unidos. En W.W. Walter y P. Dimaggio (comp.), El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (pp. 413-440). México: Fondo de cultura económica.
Brunner, J. J. y Tedesco, J. C. (2003). Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación. Buenos Aires: Septiembre Grupo Editor.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder . Madrid: Alianza Editorial.
CEPAL. (2005). “Estudios Económicos de América Latina y el Caribe”. Disponibles en: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6094/S0412977_es.pdf?sequence=1
Galindo Cáceres, L. J. (1998). Técnicas de investigación, en sociedad, cultura y comunicación. México: Addison Wesley Longman.
González, J. A. (2008). Digitalizados por decreto: cibercultur@ o inclusión forzada en América Latina. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XIV, pp. 47-76. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v2i1p113-138
Meyer, J. y Rowan, B. (1999). Organizaciones institucionalizadas: La estructura formal como mito y ceremonia. En W.W. Walter y P. Dimaggio (comp.), El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (pp. 79-103). México: Fondo de cultura económica.
North, D. (1990). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico . México: Fondo de Cultura Económica.
Organization For Economic Cooperation And Development. (2001). “Understanding the Digital Divide”, OECD Digital Economy Papers, 49. Disponible en: http://www.oecd.org/dataoecd/38/57/1888451.pdf .
Salado R., Lilian I.; Ochoa L., Reyna I. y Alvarez F., Erika P. (2012). Análisis del Impacto Académico de la Implementación de la Plataforma Moodle en el CESUES. Revista Internacional Administración & Finanzas, 5 (2), pp. 113-127.
Santoyo, A. S. y Martínez, E. (2003). La brecha digital. Mitos y realidades. México: UABC.
Robinson, S. (2006). Después de e-México: una propuesta. Política, etnicidad e inclusión digital en los albores del milenio . México: UAM –Porrúa.
Tello, E. (2008). Las tecnologías de la información y comunicaciones (TIC) y la brecha digital: su impacto en la sociedad de México. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 4 (2).
Terceiro, J. B. y Matías, G. (2001). Digitalismo. El Nuevo Horizonte Sociocultural . México: Taurus.
Ugas, L., Cendrós, J. (2005). Brecha digital en la difusión de las tecnologías de Internet para el acceso a la Sociedad Red. Revista de Ciencias Sociales , mayo, pp. 296-310.
Zucker, L. (1999). El papel de la institucionalización en la persistencia cultural. En W.W. Walter y P. Dimaggio (comp.), El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional (pp. 126-153). México: Fondo de cultura económica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who publish in this journal accept the following terms:
- Authors will keep the moral right of the work and they will transfer the commercial rights.
- After 1 year from publication, the work shall thereafter be open access online on our website, but will retain copyright.
- In the event that the authors wish to assign an Creative Commons (CC) license, they may request it by writing to publishing@eagora.org